روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س)
یکی ازحوادث سال اول هجرت که ازبزرگترین افتخارات زندگی علی"علیه السلام" است خواستگاری آن حضرت ازحضرت زهرا"سلام الله علیها"است که موردپذیرش پیامبر "صلی الله علیه وآله" قرارگرفت وسپس درسال دوم هجرت اصل ازدواج انجام گردید.
امام صادق"علیه السلام"می فرمایند:اگرخداوندمتعال علی "علیه السلام"را برای فاطمه "سلام الله علیها"نمی آفرید درسراسرزمین ازحضرت آدم گرفته تاهرانسانی بعدازاو همسرهمتایی برای فاطمه "سلام الله علیها"پیدا نمی شد.
ازدواج حضرت علی  "علیه السلام" با فاطمه "سلام الله علیها" یک پیوند آسمانی و به فرمان خدابود که پیامبر "صلی الله علیه وآله" فرمود:من فاطمه "سلام الله علیها" را به ازدواج علی"علیه‌السلام" درنیاوردم مگرآن هنگام که خدا آنرا به من فرمان داد.

پیامبر "صلی الله علیه وآله" به علی "علیه السلام" فرمود: چه چیز را مهریه قرار می‌دهی؟

علی "علیه السلام" عرض کرد: شمشیر،اسب،زره وشتر آبکش دارم.
پیامبر "صلی الله علیه وآله"  فرمود: اما شمشیر، شتر آبکش و اسب برای تو لازم است زیرا در جنگ با مشرکان لازم داری. فقط زره می‌ماند که من آن را به عنوان مهریه فاطمه "سلام الله علیها" می پذیرم.
حضرت علی "علیه السلام"آن زره رابه۴۷۰ درهم فروخت وآنرابه رسول خداتحویل داد ورسول خداباآن پول جهیزیه حضرت زهرا"سلام الله علیها"رافراهم کرد .
بعضی ازافراد مرموز به پیامبر "صلی الله علیه وآله " عرض کردند ای رسول خدا براستی فاطمه "سلام الله علیها" رابه مهریه ای اندک همسر علی "علیه السلام" نمودی. پیامبر در پاسخ  فرمود:من  او را تزویج ننمودم بلکه خداوند او را در در کنار درخت طوبی در بهشت همسر علی "علیه السلام" گردانید.فرشتگان در آنجا حاضر بودند. از آن درخت، گوهر یاقوت و زبرجد سبز فرو می ریخت. فرشتگان تا روز قیامت آن برچیده ها را به همدیگر هدیه می‌دهند و با کمال افتخار می‌گویند: اینها شادباش عروسی فاطمه "سلام الله علیها" دختر رسول خدا "صلی الله علیه وآله " است.
شب عروسی فرا رسید. پیامبر به علی "علیه السلام" فرمودند: غذای خوبی برای خانواده‌ات آماده کن و افزودند گوشت ونان از ما خرما و روغن از تو.
آن حضرت خرما و روغن را کاملا مخلوط ساختند و حلوایی آماده شد. سپس گوسفند فربهی فرستادند تا ذبح شود. نان بسیاری هم فراهم کردند آنگاه به علی "علیه السلام" فرمودند: هر کس را که خواستی دعوت کن.
علی "علیه السلام" می‌فرمایند: به مسجد رفتم آن را مملو از یاران رسول خدا یافتم. شرمم آمد گروهی را دعوت کنم و عده ای را وا گذارم پس روی بلندی رفته ندا برآوردم : ولیمه فاطمه "سلام الله علیها" را بپذیرید.
مردم سیل آسا روانه خانه رسول خدا "صلی الله علیه وآله " شدند. از آن همه جمعیت و کمی غذا سراپایم را شرم فرا گرفت. رسول خدا "صلی الله علیه وآله " که ازاندیشه من آگاه شد فرمودند: ای علی هم اکنون از خداوند برای این غذا تقاضای برکت می‌کنم .
تمامی آن جمعیت تا آخرین نفر غذا خوردند و از نوشیدنی من نوشیدند و برایم دعا و طلب برکت کردند و تبریک گفتند در حالی که افزون از چهار هزار نفر بودند ولی از غذا هیچ کاسته نشده بود.

منابع:

زندگانی چهارده معصوم- ج۳ - محمد علی اشتهاردی

کلبه احزان- شیخ عباس قمی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد