روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

منشور عقاید امامیه

سلام، این اولین معرفی کتاب در سال جدید میباشد، امیدوارم معرفی این کتاب ارزشمند علاقه مندان و حق جویان را در شناخت معارف شیعی کمک کند.
نام کتاب ، منشور عقاید امامیه است، نویسنده آن آقای جعفر سبحانی میباشد، تاریخ انتشار آن سال 1385 و توسط انتشارات موسسه ی امام صادق (ع) منتشر شده است. لطفا ادامه ی معرفی را در بخش ادامه ی مطلب بخوانید.
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire


عصر معاصر؛ عصر صنعت و تکنیک نام گرفته است، و دلیل آن به پیشرفت های بشر در قرن حاضر برمیگردد، پیشرفتهای چشمگیری که در زمینه های مختلف از جمله صنعت به دست آمده است.

اما در کنار این پیشرفت های بزرگ، مسئله ی مهمتری که وجود دارد، توجه انسان به دین و ارزشهای دینی است.
پس از رنسانس و دگر گونی هایی که درمسائل علمی پدید آمد -که سرانجام باعث تسلط بیشتر انسان بر طبیعت اطرافش شد- بر اثر یک سری عوامل سیاسی و فرهنگی، توجه به دین کمرنگ گشت و یک نوع بی اعتنایی نسبت به دین در جوامع غربی شکل گرفت، که رفته رفته این امر به کشورهای شرقی نیز سرایت کرد.
این بی اعتنایی به دین تا جایی پیش رفت که تصور میشد که علم جدید میتواند به تمام نیازهای بشر را پاسخ گوید و خواسته هایی را که دین تامین میکرد را برآورده سازد.اما در اثر وقوع وقایعی ثابت شد که علم بشر نمیتواند جایگزین مذهب واقعی شود.
از مهمترین این وقایع، بروز جنگهای جهانی در قرن بیستم( که در اثر آن ملیون ها انسان بی دفاع کشته شدند)؛ فروپاشی کانون خانواده بر اثر گسترش فساد و شکست و بی اعتباری برخی از فریضه های علمی را می توان نام برد.
این وقایع و نظایر آن باعث شد تا بشر بار دیگر به فطرت انسانی خویش باز گردد و به دین و معارف آن روی آورد. در این شرایط که دین خواهی در بین انسانها پدیدار گشته بود و از طرف دیگر وجود گروه هایی که اغراض شخصی یا گروهی خود را در محو گرایشهای اصیل مذهبی می دیدند،غذای مسمومی را به نام دین در اختیار دین جویان قرار داده، تا از این طریق ضمن فرو نشاندن عطش دینی آنها، مقاصد شوم خود را نیز تامین کرده باشند.
این کتاب با توجه به این مسائل؛ ادعا دارد که جویندگان حقیقت که می خواهند حقایق دینی را از طریق آخرین صاحب شریعت آسمانی ، پیامبر گرامی اسلام(ص) و عترت مطهر آن حضرت - سلام الله علیهم اجمعین - قرار گیرند، با مراجعه به این کتاب، چراغی روشن فرا راه خویش خواهند یافت و می توانند با مطالعه ی آن، به واقعیت های مکتب اهل بیت (ع) دست یافته و برای کسب آگاهی بیشتر نیز به کتابهایی که ارجاع داده می شود رجوع کنند.
نویسنده ی کتاب اعلام میدارد که اصول عقاید و معارف دینی اهل بیت در قلم و عقیده و عمل ، همین است که در این منشور آمده است و هر نوع مطلبی که به شیعیان نسبت داده شده و یا با اصول و مفاهیم مندرج در آن مطابق نباشد، توهینی بیش نبوده و هیچگونه ارزش و اعتباری ندارد.
در پایان میتوان گفت که این کتاب ارزشمند در کل، شرحی گویا و مستدل از عقاید شیعه ی اثنی عشری در یکصد و پنجاه اصل است که نویسنده ی آن، آنها را به 10 بخش مجرا تقسیم بندی کرده است که به شرح زیر است :
1.کلیات جهان بینی اسلامی
2.کلیات عقاید 1
3.کلیات عقاید 2
4.کلیات عقاید 3
5.کلیات عقاید 4 (نبوت عامه)
6.کلیات عقاید 5 (نبوت خاصه)
7.کلیات عقاید 6
8.کلیات عقاید 7
9.ایمان . کفر . بدعت و تقیه و توسل و بدا و ...
10.
حدیث،اجتهاد و فقه



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد