روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

در معرفی شخصیّت بزرگان شیعه کوتاهی کرده‌ایم

در همایش «مؤلفین متقدم حوزوی»حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا: در معرفی شخصیّت بزرگان شیعه کوتاهی کرده‌ایم
خبرگزاری فارس: آیت‌الله فاطمی‌نیا گفت: شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی از افتخارات شیعه‌اند و شیخ صدوق «رأس المحدثین» است. متأسفانه در معرفی شخصیّت بزرگان شیعه کوتاهی کرده‌ایم.
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه باشگاه خبری فارس «توانا»، حجت الاسلام فاطمی نیا در همایش "مؤلفین متقدم حوزوی " به بررسی سیره علمی و عملی شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی پرداخت و اظهار کرد: این بزرگان از افتخارات شیعه‌اند و شیخ صدوق بی‌تعارف رأس المحدّثین است. کتاب «من لایحضر الفقیه» او بسیار قوی است و با مطالعه در بینش وی می‌توان به اعتقاداتش بیشتر اعتماد کرد.
وی با اشاره به قوت کتب اربعه شیخ طوسی تصریح کرد: کتب اربعه ایشان بسیار قوی است اما در مواردی که از اصول تنزّل می‌کند، در آثارش ضعف دیده ‌می‌شود. این ضعف موجب دل‌شکستگی می‌شود و احتمالاً به خاطر آن بوده که عمرش کفاف رسیدگی به آنها را نداده است.
وی ادامه داد: ابن‌ندیم درباره شیخ مفید می‌گوید: وقتی شیخ‌مفید از دنیا رفت، خداوند اهل‌سنّت را از دستش راحت کرد». شیخ‌مفید در کلام، فقه و اصول آثار زیبایی دارد اما تألیفاتش کم بوده و بیشتر به یقینیات رجوع کرده است.
فاطمی‌نیا افزود: شیخ مفید، شریفین را و آنها نیز شیخ طوسی را تربیت کرده‌اند. نجف به دست شیخ طوسی تأسیس شده است ولی ما در معرفی شخصیّت و پرداختن به او کوتاهی کرده‌ایم.
وی در مورد معرفی آثار و شخصیت سید مرتضی گفت: سید مرتضی و سید رضی از افتخارات بشریت‌اند. این دو، شیخ طوسی را تربیت کرده‌اند اما دیوان سید مرتضی دیرتر از سید رضی به دست آمده و شعر رضی از مرتضی قوی‌تر است. نهج‌البلاغه سید رضی، شیعه را در دنیا سرافراز کرده است.

عکس: علامه امینی، بزرگترین مرزبان تاریخ تشیع در دفاع از حریم ولایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد