18 محرم سالروز تغییر قبله مسلمانان از بیتالمقدس به مکه است که خود نشانه اقتدار و سربلندی مسلمانان به شمار میرود.
پیامبر اکرم (ص) در مدت سیزده سال پس از بعثت در مکه و چند ماه بعد از هجرت در مدینه، به امر خداوند متعال به سوى بیت المقدس عبادت مى کردند و نماز می خواندند (بیت المقدس زادگاه حضرت عیسى و قبله یهود و نصارا بود) در حالى که مردم و اهالی شهر مکه در آن زمان برای کعبه اهمیت بسیاری قائل بوده و آنجا را بتخانه خود قرار داده بودند.
هنگامیکه پیامبر اکرم به مدینه آمدند و به طرف بیت المقدس نماز خواندند، یهودیان ساکن در مدینه شروع به بهانه جویى و اعتراض و تبلیغ علیه مسلمانان کردند مبنى بر اینکه اینان از خود استقلال ندارند و اینکه به طرف قبله ما نماز مىخوانند و این مطلب دلیل بر حقانیت ماست. تمامی این مسائل، دستاویزى براى سرزنش پیامبر اکرم (ص) شده بود.
به او گفتند: حتى در میان اولاد على هم کسى را نمىشناسى؟! گفت: مگر در میان اولاد على عالمى وجود دارد؟! گفتند: این اولین نادانى توست که فکر مىکنى اولاد على از عالم و دانشمند خالى است.
گفت: امروز عالم اولاد على کیست؟ گفتند: محمد بن على بن الحسین (ع)، عبدالله با بزرگان خوارج به مدینه آمد و از امام باقر اجازه خواست، به امام عرض کردند: عبدالله بن نافع اجازه ملاقات مىخواهد. فرمود: او با من چه کار دارد، با آن که در بامداد و شامگاه از من و پدرم بیزارى مىکند...
ابوبصیر گفت :یابن رسول الله (ص) او مىگوید: اگر در شرق و غرب زمین کسى یافت بشود که بگوید: على بن ابى طالب اهل نهروان را به نا حق نکشت من پیش او رفته و با او محاجه مىکنم.
امام فرمود: براى مناظره پیش من آمده است؟ ابوبصیر گفت: آرى. امام به غلامش فرمود: برو بارش را پایین بیاور و بگو فردا به ملاقات من بیاید.
عبدالله بن نافع فردا با بزرگان خوارج آمد، امام باقر علیه السلام همه فرزندان مهاجر و انصار را جمع کرد و پیش آنها آمد، وجود مبارکش مانند قرص قمر نورانى بود، آن حضرت خدا را حمد و ثنا کرد و بر رسولش صلوات فرستاد و فرمود: حمد خدا را که ما را به نبوتش گرامى داشت و به ولایت مخصوص فرمود. اى فرزندان مهاجر و انصار هر که منقبتى و فضیلتى از على بن ابى طالب صلوات الله علیه مىداند بگوید.
آنها بپاخاسته و آنچه مىدانستند گفتند. عبدالله بن نافع خارجى گفت: من هم این مناقب را مىدانم ولى على وقتى که جریان حکمین را قبول کرد (نعوذ بالله) کافر شد!
در همین وقت روایت خیبر را خواندند که رسول الله (ص) در حق على (ع) فرمود:
(به خدا سوگند فردا پرچم را به دست کسی خواهم سپرد که او خدا و رسولش را دوست می دارد و خدا و رسولش نیز او را، کسی که بر دشمن یورش می برد و از او نمی گریزد، بازنمی گردد مگر آنکه خداوند پیروزی را با دستاش محقق می سازد.)
امام (ع) به عبدالله فرمود: درباره این حدیث چه مىگویى؟ گفت: راست است و شکى در آن نیست ولیکن على بعداً کافر شد (نعوذ بالله) امام فرمود: مادرت به عزایت بنشیند بگو ببینم روزى که خدا على را دوست داشت مىدانست که اهل نهروان را خواهد کشت یا نه؟ اگر بگویى: نه کافر شدهاى .
عبد الله گفت: مىدانست. امام (ع) فرمود: آیا او را بر این دوست مىداشت که به طاعت عمل کند یا به معصیت او؟عبد الله گفت: نه، عمل کند به طاعت او.
امام (ع) فرمود: پس برخیز در حالى که مغلوب شدهاى. عبدالله برخاست و مىگفت:
"حتى یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجر(بقره/187)"
تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه (شب) برای شما آشکار گردد!
"الله اعلم حیث یجعل رسالته(انعام/124)"
و خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد!
منبع: روضه کافى: ص 349 حدیث پانصد و چهل و هشت، مناقب. ج 4 ص 201 باختصار.
بحارالأنوار ج : 57 ص : 304
(هم چنین در کتب الْعُیُونُ وَ الْعِلَلُ، وَ کَمَالُ الدِّینِ)
رسول خدا (ص) فرمود : خداوند هیچ کس را بهتر و گرامی تر از من نیافریده است . علی(ع) می گوید : گفتم : ای رسول خدا ! تو برتری یا جبرئیل ؟
فرمود : ای علی! خداوند پیامبران مرسل خود را بر فرشتگان مقربش برتری داده و مرا بر همه پیامبران و رسولان برتری بخشیده است ،
و پس از من این برتری ویژۀ تو و امامان ِ پس از توست .
فرشتگان خدمتگزاران ما و خدمتگزاران دوستان ما هستند . ای علی ! کسانی که عرش را حمل می کنند و آنان که بر گرد عرشند ، همه با ستایش پروردگارشان او را تسبیح می گویند.
و به او ایمان دارند و برای کسانی که ولایت ما را پذیرفته اند آمرزش می طلبند .
ای علی ! اگر ما نبودیم ، خداوند آدم و حوا را نمی آفرید ، بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را خلق نمی کرد .
چگونه ما از فرشتگان برتر نباشیم در صورتی که ما در توحید و معرفت پروردگار و در تسبیح و تقدیس و تهلیل او بر آنان سبقت داشته ایم ...
و چگونه ما بر ملائکه برتر نباشیم و حال انکه سجده کردند بر آدم (ع) بخاطر وجود ما در صلب آدم (ع) ... (الی اخر حدیث)
بر اساس قسمت اول حدیث، ترتیب مقامی به این صورت است :
1- پیامبر اکرم(ص)
2- امام علی(ع) و ائمه (ع) بعد از ایشان
3- پیامبران مرسل
4- فرشتگان مقرب
منبع:سایت مرکز نشر اعتقادات
• شفقت با مردم • وفا به عهد • احترام به والدین • دلجویی از غریبان
• تفکر در امور • اندازه در معاش • تقدم بر سلام • شکر بر نعمت
• ادب در کلام • مصاحبت با نیکان • تعطیل در انتقام • اکرام بر میهمان
• نوازش بر ایتام • استقامت در کار • عطا در مقام • پرهیز از خشم
• پایداری در حوادث • دوری از کبر • نصرت بر جهاد • ایثار بر مساکین
• توکل در امور • ملایمت با جهال • اصرار در اطاعت • مخالفت با نفس
• راستی در گفتار • نظافت در پوشش • خدمت به خلق • خوشرویی با عیال
• سرعت در خیر • جوانمردی با مغلوب • امداد بر مظلوم • تأمل در جواب
• قصور در شهوت • عیادت از مریض • صبر در مصائب • سعی در اخلاص
• اجتناب از غیبت • دوری از بخل • دادرسی در قضا • عفو با قدرت
منبع:سایت مرکز نشر اعتقادات
طبق روایات شیعه ، دعای حضرت نه تنها در مورد باران باریدن مستجاب می گردید ؛ بلکه اگر حضرت برای پیروزی ونصرت خویش نیز دعا می کردند ، قطعا مستجاب می شد ؛ اما :
1 - حضرت می خواست در کربلا برای همه مسلمانان ، تسلیم در برابر حق را به نمایش گذارد و درس عملی تسلیم را تا ابد به مردم بیاموزد .
2 – بنای حضرت بر این بود که در ماجرای عاشورا اسباب غیر عادی را به کار نگرفته تا این خود نیز درس دیگری برای مسلمانان شود تا وظیفه آنانی را که قادر به استفاده از اسباب غیر عادی نیستند ، در برابر ظلم وستم مشخص کند .
3 - حضرت طبق روایات ،در ماجرای عاشورا ، در خواست فرشتگان و جنیان را برای یاری رد نموده و تمام آن ها را به مشیت الهی واگذار کردند . این خود سبب نهایت مظلومیت برای حضرت شده و به همین جهت خبر شهادت آن حضرت در آن زمان که وسائل اخباری محدود بود ، به سرعت پخش گردید .
جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه از آدرس های ذیل دیدن فرمایید:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=54
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=55
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=56
در این هنگام غضب خداوند و خشم مهدی(ع) و سپاهیانش بر سفیانی و هم پیمانان وی فرو میبارد، نشانهها و معجزات الهی به دست مهدی(ع) آشکار میشود. سختی و تیره روزی به سفیانی و حامیان یهودی و رومیاش روی میآورد و به بدترین شکل شکست میخورند. سرانجام، سفیانی به دست یکی از سپاهیان امام مهدی(ع) دستگیر میشود و طبق نقل روایات، در کنار دریاچة طبریه یا در ناحیة ورودی قدس به هلاکت میرسد
قدس شهری است که بر سر کوهی نهاده و آب ندارد؛ مگر از باران و برستاتها چشمههای آبست امّا به شهر نیست و گرد شهر بارویی حصین است، از سنگ و گچ، دروازهها آهنین، نزدیک شهر هیچ درختی نیست و...»1 «مقدسی» جغرافیدان معروف قرن چهارم هجری در وصف این شهر مینویسد: «در میان شهرهای فلسطین بزرگتر از آن نیست. بسیاری از قصبهها از آن کوچکترند چون اصطخر، قاین، فرما. نه سرد بسیار و نه گرم است...» و جغرافیدان مشهور دیگری نیز در کتاب مهم خود «ممالک و مسائل»، از این شهر وصف زیبایی نموده است. «بیتالمقدس، شهری بلند و خوش است بر سر کوهها و هر که خواهد آنجا رود به هر جانب که باشد، بیتالمقدس از موضع او بلندتر است...».2 در احادیث و روایات اسلامی نیز بر فضیلت این شهر تأکید شده است. امام علی(ع) فرمودند: «یک نماز در بیتالمقدس معادل هزار نماز است.»3 و از میمونه مولا\النبی بازگو کردهاند که گفت: یا رسول الله، ما را درباره بیتالمقدس فتوا دهید، فرمودند: «ارض محشر و منشر، آنجاست، بروید و نماز را در آن بگذارید و برای این نماز در آن، مثل هزار نماز در غیر آن است»، گفتم: اگر استطاعت آن را نداشته باشم، چه کنم؟ فرمودند: «روغن زیتی برای آن هدیه بنما که در چراغ آن بیفروزند، هر کس این کار را بکند، مثل آن است که به آنجا آمده است.»4 احادیث دیگری نیز در مورد این شهر در کتب حدیثی شیعه و اهل تسنن آمده که میتوان به کتب حدیثی همچون: «سفینـ[ البحار»، «من لایحضره الفقیه»، «صحیح بخاری» و «سنن سنائی» و... مراجعه نمود.
و در طول تاریخ دولتهای قدرتمند برای تصرف و فتح این شهر تلاشهای زیادی نمودهاند، دولتهای قدیم چون بابلیها، کلدانیها و... دولت روم، کشورهای اروپایی، انگلیس، فرانسه و اکنون رژیم صهیونیستی از این جملهاند.
نسبت بیتالمقدس و امام عصر(ع) ...
به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از زمان سقوط طالبان که اعتقاد به شیعه را کفر اعلام کرده بودند، دهها هزار نفر از شیعیان مهاجرت کرده به ایران به افغانستان بازگشته اند و همراه خود مهارتهای حرفه ای بالا و دیدگاههای مدنی پیشرفته به افغانستان وارد کرده اند، به طوری که زنان جوان شیعه از همتایان سنی خود از مهارت و فعالیت بیشتری برخوردارند
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از اقبال روزافزون به فرهنگ تشیع در افغانستان و ترویج مراسم سوگواری ویژه محرم در این کشور خبر داد.
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از آینده، واشنگتن پست با توصیف حال و هوای محرم در افغانستان نوشت: در افغانستان که به خاطر اکثریت غالب اهل تسنن، همواره تاکنون اقلیت کوچک شیعیان مورد تنفر و ظلم بودند، اکنون مراسم محرم با شجاعت خاص و پذیرش سیاسی مخصوصی ترویج و گرامی داشته می شود که نشانه ظهور شتابدار حرکت شیعی به خاطر برقراری هفت سال حکومت دمکراتیک در این کشور از زمان سقوط طالبان است.
هرچند در زمان طالبان بسیاری از شیعیان قربانی نسل کشی فرقه ای شدند، اما برخلاف گزارش این روزنامه، همواره تشیع اقلیتی پرجمعیت و قدرتمند در افغانستان بوده است که یکی از شواهد آن نیز علمای برجسته و پرشمار افغانی است.
هر یک از پیامبران که وارد کربلا میشدند صدمهای بر ایشان وارد میشد، و دلتنگ و مهموم میگردیدند. پس علت را از خداوند سؤال مینمودند. خداوند وحی میفرمود که این زمین کربلاست و در آن حضرت حسین (علیهالسلام) شهید خواهد شد.(2)
برای نمایش کامل متنُ به ادامه ی مطلب بروید.
ادامه مطلب ...