روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

آیت الله مکارم: هر سال با ابتکار تازه‌ای غدیر را تبیین کنید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش غدیر گفتند: مسئله غدیر نباید به جهان تشیع منحصر شود بلکه باید ابعادش گسترش یابد و دیگران نیز از حقایق آن آشنا شوند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له در این دیدار اظهار داشتند: یکی از ابتکارات خوب ستاد غدیر این است که همایش‌های غدیر را در داخل و خارج کشور که در اولویت بوده‌اند برگزار کرده‌ است.
ایشان افزودند: اگر بخواهیم برنامه‌های غدیر بالنده باشد باید حالت تکراری به خود نگیرد و هر سال با ابتکار تازه‌ای انجام شود.
این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: ابتکارات در خصوص مسئله غدیر بسیار زیاد است و سعی شود هر سال با یک ابتکار تازه‌ای بیان شود.
حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفتند: حضرت علی (ع) شخصیت جهانی است و کسانی که امامت او را قبول نداشته باشند، عدالت، تقوا، شجاعت و علم او را قبول دارند.
ایشان افزودند: باید ابعاد جهانی حضرت علی (ع) مورد تاکید قرار گیرد، زیرا بسیاری از غیر مسلمان‌ها به آن حضرت عشق می‌ورزند و کتاب و اشعار فراوانی درباره ایشان نوشته و یا سروده‌اند.
معظم‌له خاطرنشان کردند: باید مسئله غدیر طوری بیان شود که حساسیت گروه‌های دیگر برانگیخته نشود و نباید به بهانه اظهار علاقه به اهل‌بیت (ع) کاری انجام داد که جز ضربه‌زدن به تشیع فایده دیگری نداشته باشد.
این مرجع تقلید تصریح کردند: دشمنان همواره ایجاد تفرقه و نفاق می‌کنند و می‌خواهند ما را گرفتار جنگ داخلی کنند.
حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفتند: ما می‌توانیم با ادبیات صحیح تمام آنچه لازم است را بگوییم بدون اینکه احساساتی علیه ما برانگیخته شود.

نگاهی کوتاه به خطبه غدیر-۲

همراه میشویم با مسلمانان و معارف ناب الهی را از زبان پیامبر میشویم: بخش های سوم و چهارم و پنجم خطبه که پیامبر مسئله ی امامت را مطرح میکنند و حضرت علی را معرفی میکنند و به همه نشان میدهند و امامت بعد از حضرت علی در فرزندان ایشان را نیز بیان میکنند تا تکلیف مسلمانان تا پایان دنیا معلوم باشد و کسی نتواند سوء استفاده ای هر چند کوچک در مسئله ی امامت٬رهبری و جانشینی داشته باشد.

همراه ما باشید..

ادامه مطلب ...

نگاهی کوتاه به خطبه غدیر-۱

اشاره:
خطبه پیامبر در غدیر خم با این که از نظر منبع و مدرک نزد شیعیان کاملا موثق است و همچنین با این که سرشار از معارف اسلامی است و به گونه ای خلاصه ای است از تمامی معارف اسلامی و علاوه بر مطرح شدن امر ولایت حضرت علی(ع) موارد مهم دیگری نیز در آن گنجانده شده است، متاسفانه هنوز نزد شیعیان غریب است. یعنی هنوز بسیاری از ما حتی یک بار این خطبه را به طور کامل نخوانده ایم و بعضی از ما حتی نمیدانیم که چنین خطبه ای وجود دارد و تنها حدیث غدیر را شنیده ایم و فکر میکنیم که کل غدیر همان حدیث من کنت مولاه... بوده است.
به هر حال وبلاگ روزنه قصد دارد مروری هر چند کوتاه به نکات مهم و مفاهیم و معارف والای خطبه غدیر داشته باشد. با عنوان نگاهی کوتاه به خطبه غدیر، در چندین بخش خدمت شما ارائه میشوند. با ما همراه باشید.

ادامه مطلب ...

و باز غدیر...

و باز غدیر…

و باز بوی غدیر به مشامم می رسد و در ذهنم همگام با پیامبر راهی حجة الوداع می شوم. همراه با باقی مسلمانان از مدینه خارج می شوم و گام به گام همراه پیامبر به سوی مدینه می روم. به استقبال علی (ع) می روم که با گروهی از مردم یمن به ما می پیوندند. همرا ه باقی مسلمانان اعمال حج و احکام را از پیامبر یاد می گیرم و 3 بار ندای یا ایها الرسول بلغ … را از زبان جبرئیل می شنوم و پیامبر را می بینم که هر بار از سنگینی وحی و سنگینی پیام آن دگرگون می شود و با یعصمک من الناس جبریل، آخر آرام می گیرد. با شور و شعف به دنبال کاروان های جلو رفته و عقب مانده می روم تا خبرشان کنم که بیایند،آخر پیامبر امر مهمی را می خواهند بگویند. امری که افتخار آن تا ابد برای علی (ع) و شیعیانش خواهد ماند و همواره خاری خواهد بود در چشم دشمنان او. با بقیه مسلمانان از آب برکه وضو می گیرم و با صدای الله اکبر بلال آماده ی نماز می شوم. نماز را به امامت والاترین مخلوق خداوند به جا می آورم و آرام آرام آماده ی شنیدن سخنان پیامبر می شوم. کلمه به کلمه ی خطبه را ازدو لب مبارک پیامبر می شنوم و به یاد می سپارم، که این لحظات را تاریخ هیچ گاه از یاد نخواهد برد. با حمد و ثنای پیامبر و بیان توحید خداوند، ذره ذره وجودم یه یگانگی خداوند شهادت می دهد. با شنیدن فضائل علی (ع) از زبان پیامبر در دل به داشتن همچین مولایی می بالم، و با شنیدن من کنت مولاه بند بند اعضایم انگار که می خواهد از شوق از هم بگسلد. دیگر دلم نمی خواهد این لحظه تمام شود. ای کاش که زمان برای همیشه در این لحظه می ماند. با شنیدن اللهم وال من والاه با تمام وجود آمین می گویم و در دل به دشمنانش لعنت می فرستم. ادامه خطبه را می شنوم و خود را از معارف ناب الهی از زبان پیامبر سیراب می کنم. با شنیدن وصف مولایم مهدی از زبان جد بزرگوارش بار دیگر دلم برای دیدن آقا و ظهورش تنگ می شود و آرام می گریم. آخر هم با دست و دل و جان و زبان با مولایم که اینک دیگر امیر هر مؤمن ومسلمانی است تا همیشه ی تاریخ بیعت می کنم و می گویم:
السلام علیک یا امیر المؤمنین و السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان.


روزشمار غدیر- ۶

تنها یک روز تا عید غدیر باقی مانده بود... کاروان چند هزار نفری مسلمانان آرام آرام آماده ی

دریافت مهمترین پیام الهی برای جامعه مسلمین میشد.

همراه میشویم در آخرین پست روزشمار با کاروان پیامبر در روز های پایانی و روز عید غدیر...



ادامه مطلب ...

امام هادی (ع)

مختصری از زندگانی کوتاه اما پر برکت امام هادی (ع) در آستانه ی سالروز میلاد ایشان.


با ما در ادامه ی مطلب همراه شوید...

ادامه مطلب ...

روزشمار غدیر ۵

4 روز تا عید غدیر خم....

همراه شویم با کاروان پیامبر تا ببینیم بر جماعت مسلمانان در این ۳ روز چه گذشت...

ادامه مطلب ...

روزشمار ۴

در این پست همراه میشویم با کاروان پیامبر در روز یازدهم ذی الحجه ،روز ستیز با شیطان.

گزارش کامل را در ادامه ی مطلب این پست مشاهده نمایید.



ادامه مطلب ...

اعمال روز عرفه

روایت شده که حضرت امام زین‌العابدین ـ علیه‌السلام ـ شنید در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم سؤال می‌نمود. فرمود: وای بر تو. آیا از غیر خدا سؤال می‌کنی در این روز و حال آن‌که امید می‌رود در این روز برای بچّه‌های در شکم آن‌که فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از برای این روز اعمال چند است:

اول: غسل    
دوّم: زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.
 سوم: پس از نماز عصر، پیش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.
شیخ کفعمی در مصباح فرموده: «مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند. پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.»
این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه‌السلام ـ است.
منبع: سایت تابناک

متن دعای روز عرفه را از اینجا دانلود کنید.