به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر، دکتر دانیال هال محقق آمریکایی تأکید دارد: رفتن به مسجد به منظور ادای نماز منجر به طول عمر شخصی می شود که نمازش را با نظم و به موقع می خواند.
وی با تحقیق بر روی زنان مسنی که برای اقامه نماز خود به مسجد می رفتند و بر اقامه نماز به موقع تأکید داشتند، تحقیق کرده و به این نتیجه رسید که نسبت وفات آنها نسبت به دیگر زنان 20 درصد کاهش دارد. به نظر می رسد زنانی که نماز خود را به موقع و سر وقت می خوانند بیشتر از دیگر گروهها زندگی می کنند.
در حالی که برقراری ارتباطات دینی منظم منجر به افزایش ارتباطات اجتماعی شده و نقش مهمی در سلامتی جسمی و حتی روحی فرد ایجاد می کند.
به گزارش الساحه، در ادامه این تحقیق آمده است که نماز نه تنها از فحشا و منکر جلوگیری می کند بلکه تأکید بر نمازهای پنجگانه آن هم به صورت منظم منجر به طول عمر و ایجاد آرامش و طمأنینه در انسان می شود.
این پژوهش که از سوی دکتر دانیال هال محقق و پژوهشگر آمریکایی بر روی دهها نفر صورت گرفته ، حاکی از ارتباط ویژه میان طول عمر و انجام شعائر دینی است و نشان از شرایط روحی و جسمی مناسب برای نمازگزاران دارد.
وی در تحقیق خود به گرانی داروهای آرام بخش برای بیماران روحی اشاره کرده و یادآور شده: کسانی که نماز می خوانند و شعائر دینی خود را به جا می آورند نیاز به داروهای گرانقیمت ندارند بلکه داروی اثربخش دیگری دارند که منجر به ایجاد آرامش و طول عمر آنها می شود.
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر، نویسنده این نمایشنامه میگوید: این کار کاری تاریخی است که سینما و نمایش را با یکدیگر ادغام کرده است و با توجه به حال و هوای حسینی این روزها در ایام محرم و به منظور جلوگیری از حرکتهای ضد حسینی به انجام این کار اقدام کردهام.
اجرای این نمایش با این حجم و در شرایط فعلی و ویژه ماه محرم به خصوص در باشگاه ورزشی کربلا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
پیش از این نظام بعثی سابق عراق مانع برگزاری مراسم و شعائر حسینی میشد و به هنرمندان اجازه هنرنمایی نمیداد؛ اما اینک با استقبال هنرمندان این کار نمایشی طی چند روز اجرا با استقبال بسیاری از مردم رو به رو شده است.
مؤسسه حسینیون که متولی این کار شده، به منظور انجام فعالیتهای نمایشی بهویژه وقایع عاشورا در کربلا تأسیس شده است.
شیطان می خواست که خود را با عصر جدید تطبیق بدهد، تصمیم گرفت وسوسههای قدیمی و در انبار ماندهاش را به حراج بگذارد. در روزنامهای آگهی داد و تمام روز، مشتری ها را در دفتر کارش پذیرفت.
حراج جالبی بود: سنگهایی برای لغزش در تقوا، آینههایی که آدم را مهم جلوه میداد، عینکهایی که دیگران را بیاهمیت نشان میداد. روی دیوار اشیایی آویخته بود که توجه همه را جلب میکرد: خنجرهایی با تیغههای خمیده که آدم میتوانست آنها را در پشت دیگری فرو کند، و ضبط صوتهایی که فقط غیبت و دروغ را ضبط می کرد.
شیطان رو به خریدارها فریاد می زد: "نگران قیمت نباشید! الان بردارید و هر وقت داشتید، پولش را بدهید."
یکی از مشتریها در گوشهای دو شیء بسیار فرسوده دید که هیچکس به آنها توجه نمیکرد. اما خیلی گران بودند. تعجب کرد و خواست دلیل آن اختلاف فاحش را بفهمد.
شیطان خندید و پاسخ داد: "فرسودگیشان به خاطر این است که خیلی از آن ها استفاده کردهام. اگر زیاد جلب توجه می کردند، مردم میفهمیدند چه طور در مقابل آن مراقب باشند.
با این حال قیمت شان کاملاً مناسب است. یکی شان "شک" است و آن یکی "عقدة حقارت". تمام وسوسههای دیگر فقط حرف میزنند، این دو وسوسه عمل می کنند."
برگرفته از شبکه ی kimianet
دراین پست سعی شده است تا روایات و احادیثی که در مورد گریه و تباکی درسوگ نقل شده است، بیان شود.
درحدیث قدسی امده که خداوند به موسی(ع) فرمود:
ای موسی!هریک از بندگانم که در زمان شهادت فرزند مصطفی گریه کند یاحالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر تعزیت گوید همواره دربهشت خواهد بود.
در روایتی دیگر محمد بن ابی عماره کوفی گوید:ازامام صادق شنیدم که فرمود:
هر کس در راه ما به خاطر خونی که از ما ریخته شده یا حقی که از ما به تاراج رفته یا پرده آبرو یا حیثیتی که از ما یا یکی از شیعیان ما دریده گشته قطره اشکی بریزد به همین سبب خدای متعال او را یک حُقب (که هشتادسال است) دربهشت جای دهد.
حتماً ادامه ی مطلب رو ببینید...
شیخ صدوق درکتاب امالی خود ازامام رضا(علیه السلام)چنین نقل میکند:
ماه محرم ماهی است که درزمان جاهلیت ستم و کشتاررا دراین ماه تحریم کرده بودند اما در چنین ماهی خون ماحلال شد، حرمت ما شکسته شد، فرزندان و زنان ما به اسارت رفتند،
خیمه هایمان به آتش کشیده شد و دارایی هایمان رابه یغما بردند. همانا روز شهادت
امام حسین(علیه السلام) دیدگان ما را زخم کرد، اشک از چشمان ما فروریخت، عزیز ما را در سرزمین کرب و بلا خوارکرد و برای ما رنج و محنت تا روز قیامت برجای گذاشت.
آری برای انسان ستمدیده ای چون حسین(علیه السلام) باید گریست.
از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) نیز روایت شده است که هر که یک روز از محرم روزه بدارد به اندازه روزه ی سی روز پاداش یابد. همچنین در روایتی دیگر آن حضرت به مردی فرمود اگرخواستی پس ازماه رمضان روزه بداری درماه محرم روزه بدار که خداوند دراین ماه توبه گروهی راقبول کرده و توبه جمع دیگر را نیز در آن قبول فرماید.
منابع : کتاب معاریف ومعارف ج9ص142
وسائل ج10 ص470
این "یالَیْتَنا کُنّا مَعَکْ "-ای کاش ماهمراه تو وجزء یاران تو بودیم –به خدا تعارف نیست.
ما چهارده قرن ، از غم این عقب ماندگی خویش خون دل خورده ایم . تو در پاسخ زینب که درآخرین لحظات وداع عرضه داشت:" آیا برای مرگ آماده شده ای؟" گفته باشی:" چگونه برای مرگ آماده نشده نباشدآنکس که میان لشکر بی شمار کفّار بی یار و یاور مانده است؟" و ما آتش نگیریم از این کلام ؟! تو به قمربنی هاشم گفته باشی:" الآن ازمرگ تو کمرم شکست " و پشت آسمان نشکند ؟!
چگونه ممکن است تو به سکینه گفته باشی: " لاتُحْرِقی قَلْبی –دخترکم ، قلبم را با گریه هایت آتش مزن –" و قلب ما از آتش نهفته درتک تک حروف این کلام خاکستر نشود ؟!
سجّاد تو ، (این معنای آیه " فَاسْتَقِمْ "، این آمیختگی جهان سوز زنجیر و استخوان و صبر ) بر در دروازه شام گفته باشد:" یا لَیْتَ اُمّی لَمْ تَلِدْنی -ای کاش مادر مرا نزاییده بود وبه دنیانیامده بودم – "ومااز شرم زنده بودن خویش نمیریم؟
زینب تو (این آبرویِ صبر) دستها برسرنهاده باشد ودر بلندای اضطرار ضجّه زده باشد که:" آیا درمیان شما یک مسلمان نیست؟!!
و ما بعد از این سئوالِ جگرسوز توان زندگی داشته باشیم؟!
تو پاره جگرخویش را بردست گرفته باشی وخون آن عزیز خداوند را به آسمان پاشیده باشی و گفته باشی : " آنچه این مصیبت را بر من اسان می کند ، در نظرِخداوند بودن ، آن است ، و ما تحمّل این مصیبت که بال های ملائک را از اشک هایمان تر کرد چگونه بتوانیم؟ ...
این چه حزنی است نهفته درنام تو که بی اختیار دل ها را می شکند و اشک را درپشت پلک ها بی قرار می کند؟!
این چه غم شگرفی است که یاد آوریِ خاطره مقدس تو برقلب ها می نشاند و جگرها را خواه و ناخواه به آتش می کشد؟!
از تو ما را اندوهی درسینه هست وغمی جانکاه بردل که شوق انگیزترین حوادث ، غرورزاترین وقایع ، شادی آورترین اتفاقات ، شیرین ترین گفتارها ، توان اینکه خنده ای برلبانمان بنشاند در خویش نمی بیند.
این گریه دست مانیست ؛ اختیاراشک دراین مصیبت با ما نیست ؛ ما توان تحمل این ماجرا را نداریم ؛ ما دِق می کنیم اگر برای تو گریه نکنیم . دل ما هم که ازسنگ باشد در مصیبت تو ، نه ، می شکند ؛ که خون می شود . کدام سنگ را روز عاشورا از زمین برداشتند و دلش را خون ندیدند؟!
دل ماچگونه خون نباشد از این مصیبت جان سوز؟ چگونه می شود که تو برفراز قلّه حقیقت بایستی و فریاد بزنی: " آیا کسی هست مرایاری کند؟" و ما ، درحسرت این چهارده قرن عقب ماندن ازکلام تو، درحسرت چهارده قرن دیرتررسیدن به عاشورای تو، درحسرت چهارده قرن دیرتر شنیدن فریاد استمداد تو ، درخویش مچاله نشویم ؟
آنها که یک روز دیرتر به عاشورای تورسیدند ، مگرنه تا آخر عمردرآتش حسرت گداخته شدند؟
معاون فرهنگی تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تمثالها و شمایل منتسب به امامان معصوم(ع) در سطح کشور جمعآوری میشود.
به گزارش برنا، رضا معممیمقدم در حاشیه نشست با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندران افزود: بر پایه تصمیم ستاد ساماندهی هیأتهای مذهبی که به امضای رئیسجمهور رسیده است، همه تمثالها و شمایل منتسب به ائمه اطهار(ع) در سطح کشور جمعآوری میشود.
وی افزود: تصاویر و تمثالهایی که از ائمه اطهار(ع) در سطح کشور پخش میشود، واقعی نیست و نیاز است تا با یک برنامهریزی درست از توزیع این تصاویر جلوگیری شود.
مقدم تصریح کرد: برای جلوگیری از این امر، هماکنون ستاد عاشورایان خبرآفرین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که سازمان تبلیغات کشور هم عضو این ستاد است.
وی تصریح کرد: وظیفه این ستاد جلوگیری از چاپ و پخش تصاویر اماکن مقدس به دور از هر گونه بدعت و نوآوری است و امسال نیز این امر با ارسال کتابها و بنر در دستور کار این ستاد است.
معممی از برگزاری کنگره شعر عاشورایی در 9 استان کشور خبر داد و افزود: برای تغذیه فکری مداحان و ذاکران اهل بیت (ع)، کنگره شعر عاشورایی با بهرهگیری از شاعران آیینی همان منطقه با چاپ آثار کفدستی در ایام محرم و صفر برگزار میشود.
وی در پایان از برپایی نمایشگاه فرهنگی متناسب با شعار نوآوری و شکوفایی در پرتوی فرهنگ عاشورایی در پانزده استان کشور خبر داد و گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه، معرفی دستاوردهای فرهنگی و دینی هیأتهای مذهبی در ماه محرم و دهه فجر است.
به گزارش خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام سید محمود طباطبایینژاد، مدیر گروه سیره و تاریخ در پژوهشکده علوم و معارف حدیث از انتشار دانشنامه امام حسین(ع) در هفت جلد عربی و هفت جلد فارسی تا پایان امسال خبر داد و گفت: تعریب و ترجمه بیانهای این کتاب به فارسی به پایان رسیده است و نتیجه چند سال پژوهش و تحقیق تا پایان سالجاری در هفت جلد عربی و هفت جلد فارسی به همراه صدها بیان، نقشه حرکت امام حسین(ع) و اسیران کربلا به عنوان یک کتاب مرجع درباره زندگی و قیام امام حسین(ع) منتشر می شود.
وی افزود: تتبع وسیع در تمامی مصادر اهل سنت و شیعه، اعتماد نداشتن به منابع ضعیف و جدید از ویژگیهای دانشنامه امام حسین(ع) است همچنین در بیان منابع، از کتابهایی که از سوی محققان تأیید شده استفاده شده است.
مدیر گروه سیره و تاریخ در پژوهشکده علوم و معارف حدیث در مورد برنامههای این گروه در سالجاری گفت: کارهای اولیه درباره چهارده معصوم انجام گرفته که این پروژه در سالجاری به پایان رسیده و منتشر می شود
وی خاطر نشان کرد: از فعالیتهای دیگر گروه سیره و تاریخ در پژوهشکده علوم و معارف حدیث میتوان به تدوین حکمتنامه و سیره پیامبر(ص) اشاره کرد که بخشی از آن منتشر شده است و بخش دیگر نیز بعد از پژوهش و تحقیق به چاپ می رسد