روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

کتاب کشف الیقین فی فضائل امیر المومنین

سلام، امروز میخوام یک کتاب پر محتوا و خواندنی رو براتون معرفی کنم،کتابی 500 صفحه ای که فقط درباره ی فضایل و خوبی های یک نفر که مانندی در طول تاریخ بشریت نداشته است؛ البته 500 صفحه که هیچ، اگر تمام دریاها مرکب و تمام درختان قلم شوند، نمیتوان فضایل علی (ع) را برشمرد.
نام کتاب "کشف الیقین و فضائل امیرالمومنین(ع)" است که نگارش شده توسط مرحوم حسن بن یوسف بن مطهر حلٌی(ملقب به علامه حلٌی)(ره) است،ترجمه شده توسط آقای حمید رضا آژیر.
آقای حسین درگاهی نیز محقق این نسخه از کتاب هستند.

ادامه ی معرفی رو در ادامه ی مطلب ببینید...

پس از رحلت پیامبر (ص)،اختلاف های برخواسته از امرخلافت و کینه توزی با پیامبرو اهل بیت ایشان باعث شد که گروهی از بنی امیه بر منبرها به کاستن از مقام حضرت علی(ع) و دادن دشنام به او بپردازند و خوارج نیز با بنی امیه همراه شدند و حتی قائل به کفر آن حضرت(ع) شدند،در این میان حافضان دانشور سنی به پراکندن فضایل آن حضرت(ع) روی آوردند تا جایی که این فضائل در مسیر خیرخواهی امت و یاری رساندن به حق، فزونی گرفت.
این جماعت، احادیث مربوط به فضائل حضرت علی(ع) را روایت میکردند اما مفهوم این احادیث و لوازم عقلی و نتایج عرفی آن را عرضه نمیداشتند و خود را به تجاهل و تغافل می زدند و حتی میکوشیدند معانی صفاتی را که پیامبر(ص)درحق آن حضرت(ع)تصریح فرمود بودند را تحریف و احتمالا آن ها را پوشیده بدارند یا از شمار بیرون کشند. همچنین آنها به تحریف و پوشیدن بسنده نکرده و شیعه را مورد یورش قرار دادند، این یورش ها در گستره ی همه ی سده ها ادامه یافت تا زمان ما.
موضع امامیه در این میان، همان موضع دفاع و جلوگیری از حمله ها و برپا داشتن امامت بلافصل علی(ع) پس از پیامبر (ص) و پراکندن فضیلتهای او و محسنات خیره کننده ی اخلاقی آن حضرت بوده است که در پی آن ظهور کتاب های ارزشمندی از دانشوران شیعه میباشد که به رد مهاجمان میپردازند و روایت های صحیحی را عرضه میدارند، که کتاب "کشف الیقین و فضائل امیرالمومنین(ع)" از نمونه های این کتابهاست.
در پیشگفتار این کتاب 44 کتاب از این دسته کتاب ها، با ذکر نویسنده و سال و محل انتشار آنها ذکر شده است.  
این کتاب از منابع علامه ی مجلسی(ره) در کتاب بحارالنوار است و فضائل حضرت علی(ع) را از منابع عامه جمع آوری کرده است،احادیث این کتاب به صورت فصل فصل گردآوری شده اند که این فصل ها به شرح زیر است :
فصل اول:پیرامون فضائلی که پیش از تولد حضرت برای ایشان ثابت است.
فصل دوم:پیرامون فضائلی که در حال خلقت و تولد حضرت(ع) برای ایشان ثابت است.
فصل سوم:پیرامون فضائلی که در حال کمال و بلوغ حضرت(ع) برای ایشان ثابت است.
فصل چهارم:پیرامون فضائلی که پس از وفات حضرت(ع) برای ایشان ثابت است.

محقق این کتاب در قسمت پیشگفتار درباره ی تحقیق انجام شده درباره کتاب به این صورت توضیح می دهد که: "ما همه ی متون حدیثی را با همه ی تاب و توان خود از منابع اصیل آن استخراج کرده ایم و هر آن چه را که علامه ی مجلسی در بحار النوار از او نقل کرده است بر شمرده ایم و جایگاه آن را در حاشیه یاد آورشده ایم و لذا شایسته است که آن را "کشف الدلائل عن احادیث الفضائل بنامیم".
این کتاب 2 بار چاپ شده است:
اول:سال1298 ق در تبریز با چاپ سنگی.
دوم:سال 1371 ق در نجف با چاپ غیر سنگی.
برخی از علما آن را به فارسی ترجمه کرده اند و برخی از نسخه های خطی آن در پاره ای از کتابخانه ها یافت میشود.

انشاالله که توانسته باشم کتاب رو خوب معرفی کرده باشم، در ضمن درباره ی شخصیت بزرگ علامه حلٌی در آینده مطلب خواهیم داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد