روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

قوت تفکر شیعی به مفسران معصوم قرآن است.

رئیس مجلس:
قوت تفکر شیعی به مفسران معصوم قرآن است
 
بدون تفسیر، قادر به استفاده کافی از قرآن نیستیم و قوت تفکر شیعی در برداشت از قرآن، در این است که دارای مفسرانی معصوم است و این، پشتوانه‌ای بزرگ برای شیعیان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در محفل تجلی پیوند قرآن کریم و اهل بیت(ع) که تحت عنوان «نافله ناز» در محل تالار وحدت برگزار شد، در سخنانی به تبیین نقش ولایت در هدایت انسان پرداخت.

وی اظهار کرد: تاریخ اسلام، سیری است از مجاهدت‌هایی که برای صیانت از فکر و سنت اسلامی و قرآن در عرصه‌های مختلف انجام شده است.

 

لاریجانی با طرح این سؤال که ارتباط دو مقوله ولایت و قرآن کریم با هم چیست؟ تصریح کرد: در تفکر اسلامی‌، روایات و احادیث بسیاری هست که به تبیین این ارتباط می‌پردازد که از جمله آن، در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم «عالم با ظهور ولایت ابتدا و انتها می‌یابد». قبض و بسط عالم در ولایت است.

لاریجانی به نوعی دیگر از هدایت که همان هدایت تشریعی است اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه در این عالم می‌خواهد به کمال ذاتی خود برسد، باید از یک جنس هدایت برخوردار باشد و چون این خواست، مشتمل بر اختیار است، باید این اختیار در جهت مطلوب استفاده شود و این، همان هدایت از طریق ولایت است که به ما ساری و جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه هدایت بدون ولایت شدنی نیست، افزود: حتی در ولایت تکوینی نیز فقدان ولایت، مانع هدایت است؛ چون هدایت تکوینی نیز بدون وساطت ولایت شدنی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هدایت عامه یا هدایت تکوینی باید از وجود ولایت بهره برد؛ چون ولایت واسطه این فیض است و تمام حقیقت اسلام بوسیله ولایت بیان می‌شود و ایشان مفسر قرآن و طرق وحییه هستند.

وی با بیان اینکه تنها شیعیان هستند که در تفسیر کتاب آسمانی خود مفسرانی معصوم دارند، اظهار کرد: سایر ادیان این خصوصیت را ندارند. ما بدون تفسیر، قادر به استفاده کافی از قرآن نیستیم و قوت تفکر شیعی در برداشت از قرآن، در این است که دارای مفسرانی معصوم است و این، پشتوانه‌ای بزرگ برای شیعیان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: ما می‌توانیم نیاز خود به قرآن را بوسیله معصومین بصورت اتم تأمین کنیم. داشتن افرادی که واسطه هدایت تکوینی و تشریعی هستند، مهمترین عامل قوت تفکر شیعی و اسلامی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد